Medgidia – drumul spre ruină economică

Primăria Medgidia. Sursa foto: graiuldobrogei.ro

Bogdănel DRĂGHICEANU■

1.950.000 lei. Dacă vă întrebați ce reprezintă această sumă vă spun eu: Chiria plătită în fiecare an de primăria Medgidia (UAT Medgidia ca să fiu foarte exact) pentru spațiile în care aparatul de specialitate al primarului (ca să fiu iarăși foarte exact) este nevoit să-și desfășoare activitatea din cauza disfuncțiilor de implementare și realizare a proiectului de reabilitare a clădirii Primăriei Medgidia.

Este mult? Este puțin? Vă las pe dumneavoastră să decideți eu mărginindu-mă să spun doar că suma aceasta reprezintă cam o lună de plată a salariilor pentru angajații primăriei care, vă reamintesc, au două salarii restante de încasat.

Cum s-a ajuns aici? Vă spun tot eu.

În data de 18 mai 2022 Unitatea Administrativ Teritorială Municipiul Medgidia, în calitate de beneficiar, a semnat contractul de finanțare nr. 7736 pentru proiectul „CREȘTEREA EFICIENȚEI ENERGETICE A CLĂDIRII PUBLICE – CONSILIUL LOCAL DIN MUNICIPIUL MEDGIDIA, JUDEȚUL CONSTANȚA”, cod SMIS 139609, cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în calitate de Autoritate de Management și cu Agenția pentru Dezvoltare Regională a Regiunii de dezvoltare Sud-Est. Valoarea totală a proiectului era de  8.432.464,03 lei inclusiv TVA din care  6.046.700,00 lei nerambursabili – asigurați din fonduri ale Uniunii Europene dar și de la bugetul de stat iar2.385.764,03 lei proveneau din bugetul local.

În temeiul acestui contract de finanțare, UAT Medgidia a organizat o procedură de achiziție publică simplificată (veți înțelege imediat  de ce) prin care, la data de 08 Iunie 2023  câștigătoare a fost declarată societatea GIOROX ACTIV SRL din Cernavodă. 

Potrivit anunțului de participare din  Februarie 2023 “Lucrările principale propuse in conformitate cu documentația tehnică anexată prezentei proceduri sunt: a) consolidarea elementelor de structura, dacă este cazul conform cu Expertiza tehnică; b) înlocuirea acoperișului existent; c) termoizolarea fațadelor; d) înlocuirea completă a tâmplăriei din exterior și interior; e) înlocuire finisaje interioare f) conformare clădire pentru îndeplinirea cerințelor de securitate la incendiu; g) înlocuirea completă a instalației electrice, trasee, obiecte și corpuri de iluminat LED; h) înlocuire completă instalații sanitare, trasee si obiecte; i)înlocuire completa instalații termice, trasee și obiecte, înlocuire centrală termica pe gaz pentru căldură și apă caldă; i) montare sistem de panouri fotovoltaice pentru aportul suplimentar de energie electrică; j) Orice alte lucrăriprevăzuteîn documentația tehnicăși care nu sunt enumerate mai sus.

Contractul atribuit la acel moment nu cuprindea suma aferenta cheltuielilor diverse și neprevăzute precizată în devizul general, aceasta suma putând fi accesată, după caz, în funcție de necesități, prin modificarea contractului în condițiileprevăzute la art. 221 din Legea nr. 98 / 2016 privind achizițiile publice, cu modificările si completările ulterioare”, adică maxim 50%, din valoare,  ceeace evident s-a și întâmplat.

Așa cum lesne se poate observa urmau a fi executate lucrări ce implicau un volum mare de muncă dar și de timp, context în care caietul de sarcini dar și graficul de lucrări stabilit de proiectant prevedeau un termen de realizare de 12 luni de la data semnării ordinului de începere a lucrărilor.

Cu toate acestea,  urmare acestei procedurii simplificate de achiziție publică, UAT Medgidia a  semnat cu SC GIOROX  ACTIV SRL Cernavodă contractul de lucrări nr. 186/08.06.2023, ce a prevăzut  în mod evident nerealist,  dar suficient ca să asigure crearea unui mare avantaj competitiv firmei care îl accepta, ca termen de realizare a lucrărilor data de 31.12.2023.

Pentru ca activitatea de interes public să se poată desfășura pe parcursul derulării lucrărilor de reabilitare a clădirii, UAT Medgidia, în temeiul HCL nr.78/2003 “privind mandatarea Primarului municipiului Medgidia să îndeplinească toate formalitățile necesare închirierii unor imobile în vederea desfășurării activității aparatului de specialitate al primarului municipiului Medgidia, județul Constanța”  a încheiat contracte de închiriere a unor spații pentru care s-a obligat să plătească suma de “11 euro/mp/lună, fără TVA la care se adaugă costul utilităților” pentru o perioadă de 12 luni cu posibilitatea prelungirii”.

Panou informativ obligatoriu, cu privire la lucrările de reabilitare a Primăriei Medgidia.

Aici e de evidențiat faptul că, deși în documentația suport a hotărârii se arăta că S.C. ROROM BIG S.R.L, S.C. HERMES S.R.L., S.C. MASTER BUILDING CONSTRUCT S.R.L.  și S.C. PETROTERM INSTAL S.R.L. își manifestaseră deja acordul pentru închirierea de spații către primărie, după aprobarea HCL 78/2023 contractele au fost semnate cu S.C. HERMES S.R.L., S.C. MASTER BUILDING CONSTRUCT S.R.L  dar și – surpriză – cu SC INASPORT Fishing&Hunting SRL și SC OPEXIM SRL, două societăți care nu își manifestaseră interesul pentru închirierea de spații către primărie și despre care HCL în discuție nu menționa nimic. De ce? Încă nu stiu ce a determinat această “piruetă” a decidenților UAT Medgidia dar cu siguranță vom afla și vă voi spune.

De asemenea e foarte interesant și faptul că, potrivit hotărârii de consiliu invocate, perioada de închiriere a spațiilor era mai mare cu aproximativ 6 luni decât cea prevăzută pentru finalizarea lucrărilor de reabilitare a clădirii primăriei – 31.12.2023 – context în care întrebarea legitimă este “care dintre cele două termen era nerealist?”.

Întrebarea devine în mod evident irelevantă în contextul în care iată, astăzi 07.10.2025, lucrările de reabilitare  termică a clădirii sunt nefinalizate iar contractele de închiriere a spațiilor urmează să se finalizeze în luna mai 2026 (unele dintre ele) respectiv septembrie 2026 cel cu  S.C. MASTER BUILDING CONSTRUCT S.R.L. a cărui prelungire cu 12 luni a fost aprobată în ședința de consiliu din data de 30.09.2025.

Acum, orice om de bun simț și cu un minim spirit gospodăresc, îngrijorat în mod legitim de modul defectuos de risipire a bugetului public, se întreabă când se vor termina aceste lucrări și personalul primăriei își va relua activitatea în sediul instituției scutind astfel bugetul local, oricum secătuit de modul iresponsabil de alocare și utilizare, de aceste cheltuieli inutile.

Răspunsul dragi mei “proștilor și urâților” (cum îi place primarului să-și “alinte” cetățenii) plătitori de buna credință ai taxelor și impozitelor locale este unul dificil de dat din două motive:

1.Nu există date oficiale cu privire la acest termen, orice panou informativ, obligatoriu potrivit legii, fiind îndepărtat;

2. Cheltuielile realizate în cadrul proiectului pentru fântâna arteziană din curtea interioară a primăriei, acvariul de 200 de litri și jaluzele acționate electric și prin telecomandă instalate în biroul primarului, mobilierul “aurit” din sala de consiliu, mobilierul personalizat pe gustul/mofturile  unora în anumite birouri “importante”, etc., nu pot fi justificate prin raportare la obiectivele acestui proiect de “reabilitare termică” și, prin urmare  recepția care trebuia realizată în 10 octombrie 2025 a fost reprogramată.

3. Ca să aveți imaginea clară a modului defectuos (puțin spus!) de gestionare a bugetului local,   trebuie arătat și faptul că în data de 24.02.2025 aceleiași societăți din Cernavodă – Giorox Activ SRL – i-a mai fost dată suma de 551 251, 83 lei pentru efectuarea de  “Lucrări de reparații curente ale gardului care împrejmuiește sediul Consiliului Local” gard care, după cât de “generoasă” este suma acordată de Primăria Medgidia, din banii noștri, ai celor care plătesc taxe și impozite, se pare că este egal ca dimensiune cu cel al palatului Parlamentului.

Dezvoltare !? Vă las pe voi să decideți.

Cu stimă, consilier local municipal – Bogdănel Drăghiceanu.

Jurnalul “Rondul de Noapte” asigură publicarea „dreptului la replică” în condițiile legii.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*